Σάββατο 4 Ιανουαρίου 2014

Η προίκα του μελισσοκόμου!




Αναρωτηθήκατε ποτέ τι είναι η προίκα του μελισσοκόμου; Η δεν το έχετε ακούσει;
Λοιπόν …. Μελισσοκομική παράδοση είναι η προίκα και είναι τα τελάρα που πρέπει και αυτά να ξεχειμωνιάσουν μαζί με τα μελίσσια μας, όχι ακριβώς μαζί αλλά να φιλοξενηθούν σε ψυγεία … ντάνες στην αποθήκη, η στο σκεπαστό έξω από την αποθήκη …
Πολλές φορές και δίπλα στο μελισσοκομείο!
Μια πολύ επίσης δύσκολη δουλεία γιατί ανά πάσα στιγμή περιμένουν αυτές οι χαριτωμένες πεταλουδίτσες που το όνομα αυτών είναι ο κοιροσκορος….
Δεν θα αναφερθώ στο πώς να συντηρήσουμε τα τελάρα αλλά το γιατί πάση θυσία πρέπει να τα έχουμε!!!
Κάθε χειμώνα και τέτοια εποχή ξεκινώ το συρμάτωμα και την καταμέτρηση της προίκας μου… το κάνω γιατί με αυτό τον τρόπο ξέρω ακριβώς τι μέλια θα πάρω και ποσά μελίσσια θα έχω… η απόκλιση συνήθως από τους υπολογισμούς μου είναι +-5 %.
Εκείνο που φροντίζω πάντα είναι όταν τα αποθηκεύω να είναι χωρισμένα τα τελάρα κατά κατηγορίες.
Αυτό με βοηθά πολύ την άνοιξη όταν ξεκινάνε οι γέννες, δεν ψάχνω καθόλου τα τελάρα και οι χειρισμοί μου είναι πιο γρήγοροι.
Κάνω 4 ομάδες από κεριά μέσα στα πατώματα.

Εγώ τα ονομάζω ως εξής και γραφώ έξω από κάθε ντάνα πατωμάτων τι τελάρα έχουν μέσα.
  1. Μαύρα τελάρα όχι για λιώσιμο αλλά αυτά που θα μου δώσουν τα πρώτα μέλια για τις πρώτες παραφυάδες. 
  2.    Ντεμί τελάρα στα όποια έχει γεννήσει η βασίλισσα τουλάχιστον 2 φορές.
  3.   Άσπρα καλοχτισμένα τελάρα που δεν έχει γεννήσει η βασίλισσα.
  4.   Μισοχτισμένα η άχτιστα τελάρα.

Σκοπός είναι πάντα να έχω περισσότερα ντεμί τελάρα και άχτιστα γιατί αυτά είναι που θα δουλευτούν πρώτα την άνοιξη.
Eάν θέλω γρήγορη ανάπτυξη των μελισσιών για μέλια η παραφυάδες αυτό θα είναι πάντα εξαρτώμενο από την προίκα μου!!!
Όσα μελίσσια λοιπόν ξεχειμωνιάζουμε καλό είναι να φροντίζουμε να έχουμε και σχεδόν την διπλασία προίκα για προσδοκίες μελιού…. Εάν δεν την έχουμε θα πρέπει να την αποκτήσουμε πάση θυσία… δεν νοείτε μελισσοκομία χωρίς προίκα… είναι ένα κομμάτι που πρέπει ένας μελισσοκόμος που ξεκάνει να το έχει σαν προτεραιότητα.
Προσοχή λοιπόν… ο στόχος είναι μπροστά μας μόνο όταν από πίσω υπάρχει το τόξο…
Το βέλος είμαστε εμείς και οι χειρισμοί που πάντα πρέπει να είναι σταθεροί και με προσεκτικά βήματα.
Όλα τα παραπάνω τα γραφώ για έναν νέο μελισσοκόμο που θέλει να κάνει μελίσσια η να πάρει μέλια και όταν με ρωτούν τι να κάνω για να πολλαπλασιάσω τα μελίσσια μου αμέσως απαντώ και του λέω… ΚΑΝΕ ΠΡΩΤΑ ΤΗΝ ΠΡΟΙΚΑ ΣΟΥ….
Όλοι ξέρουμε ότι από ένα 20αρι μελίσσι μπορούμε να κάνουμε αλλά 5.
Δεν είναι όμως ο σωστός δρόμος για ένα νέο μελισσοκόμο.
Το σωστό για μένα πάντα είναι να κάνει όσα λιγότερα μπορεί να έχουν πληθυσμούς, να κτίσει τελάρα τόσα όσα θα μπορεί να κάνει  μετά να κάνει  τα επόμενα μελίσσια του.
Να μπορεί να διαχειριστεί σωστά τα τελάρα και να έχει κέρδος και όχι ζημία.
Προσωπικά ήμουν από τις τυχερές όταν ξεκίνησα με τα μελίσσια.
Ήταν βεβαία λάθος από θέμα πληθυσμού γιατί ήμουν άπειρη και δεν ήξερα όπως λέει και ο φίλος μου ο Σάκης από πού κατουράει η μέλισσα… αγόρασα 50 μελίσσια αλλά είχα την τύχη να πάρω και την προίκα τους… αλλά 70 πατώματα με κεριά.
Στην αρχή δεν καταλάβαινα τι να τα κάνω τόσα κεριά … αλλά όταν πηρά από την πρώτη χρόνια μέλια εεεεε εκεί γλυκάθηκα… (η τύχη του αρχάριου) την επομένη τα έκανα μάνταρα…. Χεχεχε
Καμία φορά σκέφτομαι ποσά τελάρα να κτίσει ένα μελίσσι; Πόση ζάχαρη να δώσω; Ποσό μπορεί να αναπτυχτεί με νέα τελάρα; Ποτέ θα πάρω μέλια; Και το σημαντικότερο… ποσά μέλια;
Ξέρω την απάντηση όταν έχω προίκα και όταν έρθει η άνοιξη….
Οι πρώτοι χειρισμοί που κάνω αρχές τις άνοιξης είναι να φροντίζω στην γονοφωλιά να τοποθετώ ντεμί τελάρα για γέννες.
Όταν το μελίσσι μου φτάσει τους 8 γόνους σφραγισμένους και μη, τότε τοποθετώ πάτωμα κατευθείαν 10αρι.
 Η διάταξη που βάζω τα τελάρα στον μελιτοθάλαμο είναι η εξής:

*Aπαραίτητη προϋπόθεση όταν μπει ένα τέτοιο πάτωμα κατευθείαν είναι η πλούσια τροφοδότηση.
Η βασίλισσα είναι σίγουρο ότι θα ανέβει επάνω να γεννήσει στα μεσαία τελάρα και το μελίσσι θα πάρει τον δρόμο του να κτίσει αμέσως τα δυο πλαϊνά και πάει λέγοντας…
Περιμένω την άνοιξη….
ΑΝΤΕ ΜΕ ΤΟ ΚΑΛΟ ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ!!!
ΑΝΤΖΕΛΑ

3 σχόλια:

evangelos naxios είπε...

τις ευχές μου!!!

melisotopi είπε...

ΕΥΑΓΓΕΛΕ ΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΚΑΙ ΤΙΣ ΔΙΚΕΣ ΜΟΥ ΕΥΧΕΣ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΟΥΣ ΓΙΑΤΙ ΜΑΣ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝ ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΕΠΟΧΕΣ!!!

Unknown είπε...

Πολύ καλη ανάρτηση...μπράβο! Καλη χρόνια με υγεια και καλες σοδειές. Στρατος Λαμία.

melisotopi

melisotopi
ΤΑ ΜΕΛΙΣΣΟΣΠΙΤΑΚΙΑ ΜΑΣ